W dniu 12.03.2023 ekipa kursantów Speleoklubu Tatrzańskiego w składzie: Sylwia Dendys, Jasiek Obrochta, Artur Stożek, Kacper Suski oraz instruktor Michał Zmarz odbyła wyjście kursowe do Jaskini Czarnej. Za cel obraliśmy syfon w partiach Tehuby. Jaskinia Czarna została już przez nas odwiedzona na początku kursu i zrobiła na każdym ogromne wrażenie. Wiedzieliśmy, że to wyjście będzie mniej skomplikowane technicznie i fizycznie, ale możliwość ponownego zobaczenia Czarnej i eksploracja jej bocznych ciągów rozpaliła nasz entuzjazm.

O godzinie 8:00 wyruszyliśmy z Kir. Szybko dotarliśmy do Polany Pisanej i w górę. Na początku przyjemnie w świeżym śniegu, później coraz bardziej wymagający – śnieg stawał się coraz bardziej zbity i zlodowaciały. Podeszliśmy pod otwór, gdzie przywitaliśmy się z ekipą grotołazów wracających z nocnej akcji. Właśnie byli w trakcie zakładania poręczówki do zjazdu na najbardziej zlodowaciałych fragmentach podejścia.

Po krótkiej przerwie na przebranie się i przygotowanie sprzętu zaczęliśmy akcję. Poręczowanie studni zlotowej przypadło Arturowi. Po zjeździe sprawnie udaliśmy się do sali Ewy i Hanki. Po krótkiej wspinaczce i zjeździe dotarliśmy do biwaku w Tehubach. Tutaj zrobiliśmy przerwę, którą Michał wykorzystał na opowieść o jaskini i partiach Tehuby. Następnie zrobił wykład o autoratownictwie i pierwszej pomocy w warunkach jaskiniowych. Słuchaliśmy uważnie wiedząc, że zaraz przyjdzie nam to ćwiczyć. Wyruszyliśmy dalej, aby dotrzeć do syfonu. To nasz pierwszy cel. Po jego osiągnięciu skupiliśmy się na drugim – naszym zadaniem było przećwiczenie elementów autoratownictwa. Pod czujnym okiem naszego Instruktora, w sali Ewy i Hanki zrobiliśmy kilka zjazdów z osoba poszkodowaną, przeprowadziliśmy badanie urazowe oraz zbudowaliśmy punkt cieplny. Po ćwiczeniach skierowaliśmy się pod zaporęczowaną studnie zlotową i pokonaliśmy końcowy odcinek jaskini, aby wkrótce znaleźć się ponownie na Polanie Pisanej. Szybkie wspólne zdjęcie, po którym przyszła pora na powrót do Kir, który zakończył naszą dzisiejszą jaskiniową przygodę.